torsdag 30 augusti 2012

Marksten med varning för många bilder...

 

Det behövde inte bli några kaktusar, tack och lov. Utbudet var bättre än vad jag trodde.
Det är utmed hela norrsidan av huset vi börjat fixa lite.
Så här såg det ut precis när vi tog över huset.
Bakom alla buskar skymtar man fönstren till köket...
Och japp! Man såg knappt inte ut!
 




Vi röjde, sågade och rensade i omgångar. I Augusti i år efter att vi gjort en mur kom rycket.
Vi hade inte alls planerat att göra något i år, det bara blev så :)
(Bilder på muren kommer komma....)

Fönstren har vi succesivt bytt ut allt eftersom vi renoverat.
I våras tog jag tag i och målade dörren.
 


Så här såg det ut när vi började i Augusti. '
Plattor och gången som var av tryckta brädor togs bort...
 Och när man inte har en egen maskinpark får man ta till handkraft...



Till slut var trappan sönderslagen och det roliga jobbet med att köra bort all sten började ;)
 

Sedan började jobbet med att gräva och plana ut...
Jag överdriver inte att jag i Lördags körde bort mellan 20-30 skottkärror med sand och jord.
Vet inte hur jag tänkte där med tanke på att jag på kvällen skulle springa midnattsloppet.
Det är mer ansträngande än vad man tror. 
 


Efter utmätning lade vi, eller vi? Mannen rättare sagt ;) markduk och 0-18 grus innan vi paddade.
Sedan på med 2-5 stenkross. Detta ska tydligen vara ett bättre alternativ än sättsand då myrorna inte bosätter sig i detta grus. Så långt klart för marksten!
 
 

Pall med marksten levererades hem.
Troja antik från Bender blev vårt val.
 
 
Gången som går bort till altanen börjar ta sin form.
Det ni ser i mitten är jag som lekt med lite stenar för att se hur trappan eventuellt skulle kunna bli.
 
 


Här är så träden jag köpte i veckan. Runt om kommer det bli grå/vit dekorsten.
Lurar just nu på om det ska vara marksten eller inte.
Vad tycker ni? Vänster eller höger?
 

En provisorisk soffa som vi hade ståendes i garaget.
Hoppas på en fin gammal kyrkobänk så småningom :)
 

 

Så här ser det ut just nu. Fortfarande mycket kvar men man ser lite hur det kommer bli.

Nu vänner ska jag hoppa in i duschen och packa det sista inför morgonens avfärd mot
Stockholm och tjejmilen. Tyvärr hoppade en dum förkylning ner i halsen på mig i veckan, så
någon direkt träning har det inte blivit, bara några promenader.
Men det ska bli kul och bara komma iväg.
Så tyvärr går veckans fredagsinvägning bort.
Återkommer efter helgen med rykande rapport från hufudstaden.

Skön helg på er!

/ Anna Lena

3 kommentarer:

  1. Vilken skillnad och vad fint det blir!
    Lycka till i Stockholm också!:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jättefint vilken skillnad. Den högra tycker jag är finast. Lycka till i Stockholm. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  3. Jag bor bara några mil från Kinnekulle. Utmaningen jag skrev om i mitt inlägg är att springa Kinnekulleleden som är 4,6 km lång. Man kan springa ca halva och det är det jag siktar på i första hand. På hösten springer man medsols och det är då mycket backar, framförallt i slutet. I våras var jag med och sprang motsols och då är det backigt sista kilometrarna. Då blev det till slut 25.7 km och då sprang jag första etappen. Det är en mycket social grej och det finns matstationer längs vägen och man äter lunch efter ca halva. Det går inte så fort utan farten anpassas efter de som är med. Förra gången blev det flera olika grupper efter hand.
    Igår tog jag en morgonrunda på 5,7 km, så nu är jag på gång igen. Planerar att träna mer i vårt backiga motionsspår framöver.
    Ha en bra helg!
    Kram

    SvaraRadera