tisdag 13 mars 2012

Trädgårdsplanering


Förra året vid denna tiden ritade och planerade vi för fullt på våra odlingslådor.
Tack vare det fina vädret under påsken så blev vi klara med det projektet och kunde sätta igång
med att odla och plantera. Trodde aldrig att det skulle vara så roligt och så rofyllt.
När barnen hade somnat öppnade jag deras fönster och gick ut och rensade.... Har aldrig hänt förut!
Det jag saknar är någonstans att lägga allt ogräs och kompost, så det hoppas jag kunna bli
verklighet i år. Som det är nu får jag köra det runt hela huset...
Tänk att även kunna ha någonstans att sitta...

Jag har fastnat i en blogg som heter It´s a house. Här ser ni en bild på hur dom gjort sin kompost.
Den jag har skissat på liknar denna något. Våran kommer nog målas med faluröd då våra odlingskragar är målade i den färgen. Våran kommer inrymma både trädgårdskompost och hushållskompost. Den gröna lådan är ju inte så fin, så varför inte bygga in den?
Våran kommer även fungera som lite insynsskydd från vägen.
Hoppas att det blir av i år!



Något som jag mer hade önskat skulle bli av är en lekstuga till barnen. Det är absolut ingen
prioritet, men det hade varit en kul grej. Hade tänkt mig en "vanlig" med ett fönster, dörr
och en liten veranda tills jag såg denna....
Också från It´s a house


Hur ljuvlig är inte denna?
Som en dröm....

Idag är barnen lediga och en kompis kommer hit och ska leka.
Tänkte passa på att ta ett varv i trädgården när dom ändå har varann, och ta en funderare
på vad man skulle kunna hitta på för kul i år. Det bästa med att fixa i trädgården är att
det inte behöver bli så himla dyrt som det blir när man gör något inne. Lite växter
från vänner och snart kan du ha ett helt nytt land.
Ut och leta sten, så har du snart snygga kanter längst rabatter eller längst med huset.

Nu ska jag hänga ut en tvätt med lakan, bäst att passa på :)
Och som sagt, ta en titt på I´s a house. En fantastisk blogg med mycket före och efter bilder
under deras renovering. Både av hus och trädgård, en riktig inspirationskälla!

/Anna Lena

2 kommentarer:

  1. Så mysigt med trädgårdsplanering. Vår kompost skall göras om nu i år. Tänk en sådan lekstuga...vilken dröm.
    Ha en go dag från Maria

    SvaraRadera
  2. hej!
    Ja den lekstugan gick inte av för hackor ha ha, jisses.
    Söta sänglampor du fick tag i och kul
    att loppisen gick bra.
    Önskar dig en härlig helg med mycket sol.

    Kram Thess

    SvaraRadera